De Stichting Promotie Limburgse Wijnen stimuleert de ontwikkeling van wijntoerisme en wijnbouw in Zuid-Limburg. Dit doet de stichting door middel van actieve lobbyactiviteiten en initiatieven gericht op horeca en wijnprofessionals, evenals activiteiten voor het wijnminnend publiek. Voorbeelden hiervan zijn:
- Het wijnpromotiecentrum aan het Bassin in Maastricht (2017).
- Deelname aan diverse beurzen en braderieën.
- De organisatie van de jaarlijkse Limburgse Wijnweek.
- De uitreiking van het laureaat aan de Limburgse Wijnambassadeur.
- De oprichting van de wijnclub “Vrienden van Limburgse Wijnen”.
- Diverse publicaties en websites, zoals de Route des Vins.
- Het magazine Limburgse Wijngaarden.
- Een boek over de wijngaarden in Limburg.
- Een routekaart met een overzicht van de Limburgse wijngaarden.
Daarnaast ondersteunt de stichting of treedt zij op als mede-initiatiefnemer van verschillende wijntoeristische projecten, zoals de bekende wijngaardwandelroutes. Het begeleiden en informeren van de pers heeft bijgedragen aan talrijke publicaties in landelijke media, op radio en tv.
Ook op het gebied van landbouw levert de stichting een waardevolle bijdrage. Dit omvat onder andere het wijnbouwvakblad Wijn en Wijngaard, diverse publicaties over dit onderwerp en deelname aan beurzen. Recente initiatieven, zoals het Limburgs Wijnbouwcongres, maken hier ook deel van uit.
Van oudsher richt de stichting zich op een breed scala aan stakeholders, waaronder wijnbouwers, regionale overheden, hotels, restaurants, wijnhandelaren, media en toeristische organisaties.